“The sky above the port was the color of television tuned to a dead channel”

Rubriken ovan är den första meningen i boken som gett namn till min blogg.
"Neuromancer" av William Gibson gavs ut 1984, men jag läste den första gången runt 1990.

Denna bok och de två uppfäljarna "Count zero" och "Mona Lisa overdrive" är de absolut bästa böcker jag någonsin läst!

Böckerna handlar om en framtid där människans framåtsträvande har spårat ur,
där stora företag i mångt och mycket har ersatt regeringar och länder.
Dessa företag utkämpar regelrätta krig mot varandra om arbetskraft med kompetens.

Här existerar "internet" och hackers gör databrott trots att det knappt hade uppfunnits här i vår värld.
Huvudpersonerna är ofta trasiga själar som bor i gigantiska städer såsom "Sprawl" eller "Chiba city".
En värld där gemene man är beroende av TV eller "simstim" som det kallas, ett sätt att kliva in i och känna med programmets huvudpersons sinnen.

Mycket av dragningskraften i böckerna ligger i Gibsons mycket målande språk, som i rubriken ovan.
Jag tycker denna mening fångar stämningen i hela boken på ett vackert sätt.

Jag kan varmt rekommendera er att lägga lite tid nu under den mörka vintern på att läsa dessa böcker!

Läs gärna mer t.ex. här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuromancer


Kommentarer
Postat av: Mia

Jag förstår mig inte alltid på dig, men älskar dig gör jag jämnt, söte nörd! Välkommen till bloggvärlden. Ska vi regga oss på Facebook nästa år? Puss

2008-11-25 @ 22:34:45
URL: http://overallisbrallis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0